Kategorier
Måne

Karneval og farger

Hva er egentlig karneval?

Husker vi noe fra karnevalet i fjor?

– Vi var blader

– Æ har kostymet mitt hjem

– Broren min va her og æ kunn leik med han.

Vi henter frem minner og prøver å gjenskape dem.

Vi tar frem sterke farger, hvorfor?

Vi ser rommene og materialet forandre seg. Fargerike kuler og rør males frem. Sterke farger preger Rakettrommet og uterommet.

Vi gleder oss til en festdag. Forventninger bygger seg opp, urolige kropper beveger seg rundt i rommene etterhvert som vi endrer rommene. Fargene fanger oppmerksomheten vår, de vekker følelser og skaper stemning,

Kategorier
Sol

Marihønene vender tilbake

Etter nyårets oppsummering av prosessen på Sol valgte vi å henge opp mange bilder. Dette gjorde vi for å inkludere barna i refleksjonene om veien videre, og hva vi skal fokusere på mot karneval.

Bilder av turer, insekter, terrariet, edderkopp og marihøner.

Det ble et sterkt engasjement. Det lyste av øynene, og de begynte å fortelle og vise med kroppene sine om marihøna. Små fingre viste hvordan den gikk fra bakken og opp i hånda, hvordan den klatret på arma, opp i nakken, på kinnet, i panna, på ørene og på hodet. At den gikk på bakken og at den fløy i lufta.

Vi måtte hente marihønene tilbake til miljøet vårt.

Til fruktmåltidet snakket vi om det kommende karnevalet.

Det var en klar enighet om at det skulle lages marihøner som skulle gå på kroppene våre.

Hvor på kroppen skal de gå da?

«Æ vil ha den på foten, på tåa».

«Den kan gå på ryggen».

«Den kan gå på kinnet».

«Den kan gå på puppan».

«Den kan gå på hodet».

«Den kan gå på hånda».

«Marihøna spise snø» sa et av barna.

«Spiser den snø»? «Ja, og bæsj».

«Den spise også blad» svarte et annet barn.

Kategorier
Måne

Lyden av kuler komponeres

Kategorier
Komet

Furutreet i regnbuefarger

Druestilken blir lagt på fruktfat i dag som en provokasjon.

«Det er furutreet» sier D.

En gjenklang fra fjorårets prosess med furutreet treffer oss. Vi husker øyeblikket der D tok opp stilken i fjor under frokosten.

«Vi kan tegne den», sier D.

Stilken tar en runde rundt bordet.

«Æ husker at vi hadde furutreet på Karneval i fjor», sier L.

«Ja, og vi hadde pinner på armene og rundt halsen», sier S.

«I år jobber vi med regnbue», sier E.

«Det er regnbuefarger overalt når du kommer til barnehagen» , sier P.S.

«Kan furutreet få regnbuefarger?», spør pedagogen.

«Ja hvis vi tegner på det» sier barna.

Vi tar frem tegnearkene, gråe blyanter type 1=2B og fargeblyanter i regnbuefarger.

Med druestilken til støtte og fantasier som drivstoff tegner de strekker som gir liv i arket.

Kategorier
Komet

Fra fantasi til virkelighet

Fenomenet regnbuen opp ned, gav oss absolutt et øyeblikk til å minnes, men det åpnet også opp døren for så mye mer. Vi pedagoger så nemlig muligheten i barnas myldrende energi og fascinasjon for dette mystiske fenomenet. Her var det muligheter for å vasse oss i både fantasi og kreativitet.

«Regnbuemaskinen trenger en luftballong, fordi da kan man besøke hverandre, grendeskolen og skolen min» L4j

«Jeg skal gå på Vikhammerskolen, så da kan vi reise sammen opp i lufta», S5j

«Den må ha motor og spaker til å styre med» E4g

Når vi nevner ord som fantasi og virkelighet kan vi bevege oss inn på Vygoskij sin fjerde lov om fantasien sin viktige rolle.

Den fjerde loven ser sammenheng mellom disse og kaller den den krystalliserte fantasien. Den krystalliserte fantasien materialiseres i form av gjenstander og begynner å eksistere i virkelighet som oppfinnelser eller kunst eller andre former for ytringer eller eller skapelser. Når de er skapt, starter de å påvirke andre ting. Slik kan virkeligheten endres gjennom menneskets kombinatoriske fantasi. Vygotskij kaller dette den kreative aktivitetens sirkel (Vygotskij, 1995, s.25-26).

Regnbuemaskinen fortsetter å utvikle seg og blir stadig beriket med nye ideer om hvordan vi blant annet kan komme oss opp i lufta.

Et fundament har blitt laget i forkant av pedagogen, hvor skissene er til grunnlag for dette. Nå er det tilrettelagt for at vi skal jobbe sammen rundt luftballongen.