Kategorier
Komet

Prosessarbeid med Gjenklanger : Veien til en Lys installasjon

Over flere måneder har pedagogene på Komet tilrettelagt møteplasser, aktiviteter og jobbet med rommets karakter for at barna skal få utforske lyset. Barna har møttes over et tredje med sine tanker, ideer og tolkninger.

Hensikten vår var:

🟠Å komme i gjenklang i møte med lyset. Vende barna til hverandre over et tredje.

🟠Å skape møteplasser, miljøer mellom mennesker der man har mulighet til å oppdage sammenhenger som gjør at man forstår mer av seg selv og omkring.

(Les mer om hensikten og aktivitetene på tidligere blogginnlegg).

For et par uken siden fikk vi et material fra en pappa på gruppa vår. En sekk full av mange runde tredskiver i ulike størrelser. Noen hadde hull og noen hadde ikke. Materialet ble til stor inspirasjon hos pedagogene på Komet. Pedagogene øyner mulighet for at Kometgruppa kan skape noe til felles og med lys som en fellesnevner. Kanskje en installasjon større enn oss selv? Noe som kunne slippe lyset igjennom.

Vi stilte oss et spørsmål videre i refleksjonene.

Hvordan kan vi som et lag forberede oss og til sammen skape noe stort?

Boka «Det skinner i Juni sin pels» og prosessen med rosen inspirerte oss for at vi ønsker å ha med barna tidlig inn i planleggingsfasen i denne prosessen.

De kollegiale samtalene i dagene som kommer ble viktige for å utvide tankesettet rundt prosessen; Else Mette blir med i refleksjonene rundt planlegging av lys installasjonen;

🟡Hva er lys ?

🟡Hva er en installasjon?

🟡Hvordan skal det se ut?

🟡Kan barna vise oss hvordan?

🟡Hvilket lys skal vi bruke?

Hun stiller oss et spørsmål som påpeker viktigheten av barns delaktighet.

Hva gjør det med barna som får mulighet til å være med å påvirke, endre og skape?

Vi fortsetter refleksjonene, og samtidig sender vi en e-post til foreldrene for å få med dem i prosessen.

Hva er en installasjon? Dette er et spørsmål vi ønsker at dere snakker med barnet ditt om.

Kategorier
Stjerne

Lyden fyller rommet

Trommer i en lang rekke på kjøkkenbordet. Fire små barnehender griper tak i trommestikker og pinner og begynner å tromme på hver sin side av bordet. Lyden sprer seg i rommet, de ser på hverandre og møtes rundt samme tromme. Sammen fyller de rommet med lyd.

Kategorier
Komet

Et mosaikk av øyeblikker

Vi skriver ut bilder fra tidligere aktiviteter, oppdagelser og øyeblikk fra arbeidet vårt med lys. Snakker om det vi ser, har gjort og deler erfaringer med hverandre.

Alle de utallige øyeblikkene som vi så gjerne vil ha tak i men, som så ofte forsvinner så raskt. En øvelse for oss pedagoger å fange opp. Vi vet at disse øyeblikkene har stor betydning for barna og deres liv, og ikke minst hjelpe oss i å ta nye valg videre i prosessen vi er inn i.

«Disco med masse regnbuer», sier et barn
«Ser ut som stjerner», sier et barn
«Det ble skygge og samme farge inni», sier et barn
Kategorier
Stjerne

Lyden av gråpapir

Barna på stjerne har tegnet på papirrull som en aktivitet i høst. Vi har observert at 1 åringen også har vært nysgjerrig på selve papiret. Å gå på, sitte på, slå på og sprelle med føttene mot pairet har laget lyder i rommet.

Etter disse observasjonene tilrettelegger vi med gråpapir for utforskning.

Kategorier
Planetringen Barnehage

En opplevelse kan bli bedre om den deles