Kategorier
Planetringen Barnehage

Gjenklang i materialer hos personalet.

Vi har tatt frem bilder som ble startet på for flere år tilbake. Minner dukker opp hos personalet med tanker fra bildenes start. Med disse minnene med oss, ønsker vi å skape en gjenklang med dagens prosess.

Glass og speil blir bindeleddet, sammen med runde former og farger.

Klinkekuler og runde glassteiner sorteres av to barn etter farger. Sammen plukker vi ut ulike kuler og steiner. Deretter prater vi og diskuterer rundt hvilke steiner og kuler som passer til de ulike bildene. Bevisste tanker dukker opp; «der e det rødt, da må vi ha dæm rødan der». De visuelle sansene er absolutt til stede hos 3-åringene.

Den gang bildene ble påbegynt, jobbet vi med glass og speil. Dette hadde vi pedagoger med oss da vi ville videreføre arbeidet.

Det dukker selvfølgelig opp spørsmål om materialvalget rundt knust glass. Kan vi bruke dette materialet med 3- åringene? Hvordan kan vi jobbe med det? Hvorfor velger vi å la 3-åringene møte dette skjøre, skarpe materialet?

Under arbeidet introduserte vi speilglasset for to og tre barn om gangen. Hvordan kan vi ta på speilglasset? Hva må vi tenke på? Med varsomme fingre og pinsettgrep, så vi barna håndtere glasset med en forsiktighet? De viste respekt for glassbitene og satte de forsiktig på. De instruerte hverandre og minnet på at dette var skarpt og «vi må pass på så vi ikke skjær oss».

Kategorier
Komet Måne Planetringen Barnehage Sol Stjerne Ugletårnet

Takk for i går!

Takk til alle som var tilstede på foredrag av Per Bernemyr, boklansering, mingling og gode refleksjoner i går kveld.

Kategorier
Planetringen Barnehage Sol

Vi fant!

«Marihøne»! ropte et av barna i det hun ble hentet en ettermiddag.

«Har du funnet marihøne»?

«Ja»

Vi gikk bort til jenta som satt i gresset. Hun strøk gresstrå forsiktig fra hverandre, flyttet på høstløv og pekte.

«Der» sa hun og pekte i gresset.

Det var ikke ei, men mange marihøner!

«Skal de få bli med oss inn»?

Det fikk de.

Vi tok med mose og blader inn i terrariet, så fikk fem marihøner flytte inn.

Frydefulle hvin.

«Der e marihøna»! «Den går på taket»

«No vart den borte». Den gjemte seg under mosen.

Vi deler plassen, ser sammen, viser hverandre hvor marihønene er.

I dag sa vi takk for besøket, og marihønene fikk komme ut igjen.

Vi må løfte dem forsiktig ut.

Takk for besøket.

«Se, den går».

Da vi kom inn fant vi frem prosjektoren.

«Der e marihøna»!

Kategorier
Stjerne

Delaktig

På foreldremøtet i går pratet Per om delaktighet. Det å være en del av noe. En del som mangler hvis den er borte.

Hver dag og i mange situasjoner jobber vi mot å løfter forståelsen av å være en del av vår gruppe og alle «deler» er viktig.

Hendelsene skjer i lek, prosess og hverdagshendelser. Under er noen eksempler på hverdagshendelser som gjenspeiles på stjerne nå om dagen.

Å dele ut matpakkene til vennene sine er et oppdrag 1 åringene på stjerne liker godt. Barna er aktiv og delaktig. De mestrer den praktiske delen men like så viktig er forbindelsen mellom barna.

Å forsterke situasjoner som vender barna til hverandre er en del av vår arbeidsmåte. I garderoben benevner pedagogene at en venn strever med å ta opp borrelåsen på tøffelen. «Kan du hjelpe?». Når en venn mister balansen og faller kan dialogen være «hvem kan strekke ut hånden for å hjelpe?».

I hverdagssituasjoner skapes koblinger igjennom delaktighet, bevissthet og dialog.

Kategorier
Komet

Hvilke gjenklanger gis oss årstiden?

Klokka er 9:00 når vi går ut porten fra barnehagen.

I dag skal vi opp på toppen, over åkeren, forbi Leistad gård. Vi tar oss en pause på trappa til Audun på Øfsti gård.

Det første vi møte er «glitter på blader»!

En fin hvit dukk har dekket små områder av gresset og bladene som ligger som et teppe ved siden av fortauet.

Vi kommer oss på toppen. Det er en sterk følelse av frihet.

«Se her!», sier gutten.

«Kom å se hva P.S. har oppdaget», sier pedagogen.

Alle samler seg rundt. De som har rukket å springe en del foran kommer tilbake for å se.

«Hva ser dere?», spør Zoi.

«Det er en gress-pinnsvin», sier jenta.

«Å tror det er traktor som har laget spor» sier gutten.

«Se her, her er traktorspor», sier noen.

«Isgress», sier jenta.