Kategorier
Måne

De små krypene og insektene

Vi møter de hver vår, sommer og høst, de små, men så spennende krypene og insektene.

Noen synes det er morsomt å finne mange, mens andre studerer hvert enkelt kryp. Barna får mulighet til å bruke forstørrelsesglass til å studere dem endra bedre og til å få se på alle detaljer.

De insekter blir til en samlingsplass og vi stiller hverandre spørsmål: Hvem er egentlig markene og sneglene? Kan de føle som oss? Kan de bli lei seg som oss? Kan de få vondt? Kan de bli glad? Hvor bor de? Er markene forskjellig? Hva spiser de?

Insekter har mange forskjellige farger, måter å bevege seg på, størrelse og fasonge. Noen ser kanskje litt skumle ut, andre kjennes kanskje glatt og klissete. Barna blir kjent med naturens mangfold.

Det er mange innganger som gir mulighet til å snakke om empati til livet rundt oss. Vi tar med oss dette til samtale når vi møtes på bjelkene inne. Hvordan kan vi være sammen med insekter? Hva liker insekter at vi gjør med dem? Liker de å bli kastet rundt?

«Jorda e stor»

Barna har funnet en edderkopp og sammen snakker de om hva edderkopper gjør. «Edderkopper biter ikke»
«Det er en pappa snegle»
Kategorier
Planetringen Barnehage

Å lage sin egen plass

Det er mange måter å finne sin plass på i fellesskapet. Noen ganger får vi tildelt en plass. Noen ganger må vi ta plass, andre ganger må vi gi plass.

I Ugletårnet har vi gapahuken som vår oppmøteplass. Der har barna hver sin knagg de henger sekken sin på og det er der de sitter når vi spiser, har møter eller leser bøker i gapahuken.

Vi gjør en hel prosess rundt det å skape sin egen plass i gapahuken. Vi startet med en trestamme som vi saget i tynne jevne skiver. Det skapte masse sagflis til leken!

Så fikk barna utforme sitt eget design for skiltet sitt. Oppgaven var:

«Tegn deg selv i Ugletårnet. Hvis du vil kan du også skrive første bokstaven din eller alle bokstavene i navnet ditt.»

Det er viktig for barna å få arbeide på en god arbeidsflate med gode verktøy.

Noen har mange bokstaver i navnet sitt og andre har få. I Ugletårnet har vi laget oss bokstavbrikker av mosaikkfliser, og nå ble de en fin støtte for å skrive navnet sitt.

Samarbeidet rundt bordet gjør at vi finner alle bokstavene, og vi diskuterer hvilken rekkefølge de skal stå i. Vi prøver ved å lese, flytte litt rundt og lese på nytt. Det blir mange morsomme versjoner!

Til slutt brukte vi svipenn til å forsterke og gjøre barnas strek mer varig i vind og vær, og barna boret hull og hang opp skiltene sine på hver sin nye plass.

Se så flott det ble!

Kategorier
Stjerne

Uterommets møteplasser

Med møteplasser mener vi plasser der vi kan møtes til samspill med hverandre, rommet inne eller ute. Plasser som kan bidra til å bygge relasjoner, skape samtaler, erfaringer, lek, undring, utforskning og oppdagelser. Møteplassene ute forandres også med været og årstidene.

Vi oppdager vann i traktordekket, det engasjerer
Vi har begge en ku
Erfaringer fra hjemmet blir delt med oss
Støvler er annerledes å gå med enn sko
Et sted for å støtte seg på
Vi går samme vei
Vi går opp og ned sammen
Å gå i vannet gir lyd, og noen oppdager speilbildet sitt
Vi ser og hører bussen
Vi gjør om og om igjen

Kategorier
Måne

Når blir et materiale åpent?

Vi snakker mye om det åpne materialet i barnehagen, men når blir et materiale åpent?

Når vi tar imot, henter eller kjøper inn materialer til barnehagen, ligger det mange refleksjoner bak. Noe av materialet barna møter, kan være noe de har erfaring med fra før og har en tanke rundt hva det kan brukes til. Her må vi pedagoger gjøre en jobb. Vi kan presentere materialet på forskjellige måter sånn at barna blir kjent med hvordan de kan bruke materialet. Det gjelder spesielt abstrakte materialer. Abstrakte materialer gir ofte mange muligheter for forskjellige utrykk. Pedagogene kan vise hva abstrakt materiale kan tilføre i leken.

Kan vi ta alle materialer oppi en stor haug? Kan vi bruke bøtter bare til sandkasse eller kan de også brukes til å bygge med? For å vise barna at et materiale er åpent for mange lekemuligheter, må pedagogene iscenesette på forskjellige måter. På denne måten får barna mulighet til å møte åpne materialer.

«Her sitter vi fast!»
Kategorier
Komet

Historien vår

Historien vår er ikke bare noe som vi har skrevet ned på et ark, eller minner som noen har fortalt oss.

Historien vår er alle stundene og timene vi har vært sammen.

Historien vår er alle turene vi har gått og alle plassene vi har besøkt.

Historien vår er opplevelser vi har gjort sammen.

Historien vår er alle gangene vi ledd sammen.

Historien vår er alle utfordringer vi har gjennomgått sammen.

Historien vår gjennom møte med prosessene sammen, om «epletreet», om «papirservietter», om «bukkene bruse», og om «furutreet vårt».

Det er minner i minnekisten vår som vi bærer med oss.

Historien er med oss og skal være med oss.

«Det man hører glemmer man, det man ser husker man, det man gjør forstår man», Loris Malaguzzi.

Historien vår gir oss gjenklang om hvorfor vi står her nå.