Kategorier
Komet Planetringen Barnehage

Bokstavbark

Jobbing med installasjonen av «treet som lå».

I dag tok vi frem brevet vi fikk før påske. Når vi bryter ned innholdet sitter vi igjen med to spørsmål som blir utganspunktet for idémyldring i morgentimene «jeg trenger hjelp til» står det i brevet. I samtalen kommer det frem at det er ønskelig med en drakt der fargepalett er rikelig.

Hvilken vårdrakt kan vi gi treet? Hvilken pynt kan vi skape?

Barna på komet har over tid vært nysgjerrig, jaktet på og testet bokstaver. Pedagogene spør om vi skal se nærmere på mønsteret i furubarken eller kan vi lage bokstaver som mønster i barken?

Vi tygger på ordet bokstavbark.

Vil noen prøve å tegne treet som lå med bokstaver som mønster i barken? A4 ark og sorte tusjer, får tankene våre ned på papiret. Etterhvert beveger vi oss ned på gulvet med store tegneflater.

Kategorier
Ugletårnet

Jakten på akebrettet

Etter vi har kommet tilbake fra påskeferien, oppdager vi en grønn ting i trærne i Ugleskogen. Ungene lurer på om det er et påskeegg som er høyt opp i trærne. Samtale starter rundt hvordan vi kan få påskeegget ned.

«Vi trenger en øks! Da kan vi hogge ned trær og ta påskeegget fra trærn»

«Nei, vi trenger fyrstikker sånn at vi kan brenne ned trærn!» «Nei da, fordi da kan det blir skogbrann»

«Kanskje vi kan lage en lasso og prøve å ta ned påskeegget?»

«Eller vi kan hente en stige og prøve å nåle det!»

Vi lar barna diskutere sammen uten å forstyrre dem. Vi pedagoger hjelper dem til å finne de rette materialene som stige og tau. Etter vi har kommet oss nærmere skogen, finner vi ut at påskeegget er et rumpeakebrett! Ungene er ivrig til å få det ned fra treet. De diskuterer, prøver ut og har samtaler.

Vi henter en stige og tau fra barnehagen
Vi prøver å dytte ned trærn….
Vi prøver med en pinne….
Vi prøver med en lang pinne….

«Kanskje vi må lime to pinner på hverandre?»

Vi prøver med lasso….
Og til slutt…

Vi er ikke opptatt av å finne en rask løsning, men heller diskutere og teste ut flere mulige løsninger.

Kategorier
Sol

Karse

Vi sår karse og følger spireprosessen. Vi har snakket om at frøene trenger vann for å vokse. Små fingre klemmer rundt vanningsflaska. Vi gjør oss erfaringer med hvor viktig det er å peke vannflaska mot ønsket mål. For noen ganger treffer vannspruten ansiktet og da blir vi litt overrasket. Noen liker å få vannspruten i ansiktet og ler sammen med vennene sine. Vi ser på frøspiringa gjennom et forstørrelsesglass. I forstørrelsesglasset blir frøene kjempestore. Når vi putter fingrene under glasset blir de også store. Vi undrer oss over det som skjer når vi bruker forstørrelsesglasset.

Kategorier
Måne

Lek

Rakettrommet er dekket i vårdrakt med innslag av påskerekvisitter. Et miljø som vi tenker skal invitere til lek og samtale om påsken.

Noen velger basemateriale de er godt kjent med mens flere lokkes av høytidens innslag av farger. Barna på Månegruppa bruker rommet til å « leke livet». Rollelek lever i hele rommet.

Pulsen i rommet går i flere tempo. Ivrige bevegelser lager mat, dekker på, ligger på putene. Kroppen kjenner ro til å sove. Praten går rundt bildene i boken. Travle skritt som trenger et material til kulebanen.

Rammeplanen sier at leken skal ha en sentral plass i barnehagen, og lekens egenverdi skal anerkjennes. Barnehagen skal gi gode vilkår for lek, vennskap og barnas egen kultur. Leken skal være en arena for barnas utvikling og læring, og for sosial og språklig samhandling. Barnehagen skal inspirere til og gi rom for ulike typer lek både ute og inne. Barnehagen skal bidra til at alle barn kan oppleve glede, humor, spenning og engasjement gjennom lek – alene og sammen med andre.

Kategorier
Måne

Påskefrokost

Eggene har fått farge på seg, påskekransene er hengt opp, hønene vi har laget henger på trærne og benkene vi bruker inne er satt ut med varme skinn.

Vi har gledet oss til å dele en morgenstund med mamma og pappa. Endelig er dagen her. Bålet og lyktene er tent, bålkaffe er klar og det dufter vaffel på uteplassen.

Noe har vi forberedt for øye, noe for smak og noe for samtale for påsken som nærmer seg.

På Vikhammeråsen går folk til bussen kl 07.00. Noen ser nyskjerrig mot bålplassen. De smiler og nikker. En dame stopper opp: « Så hyggelig dere har stelt i stad», sier hun. « Kan jeg ta et bilde?», spør hun.

Pedagogen gleder seg til å ta imot familien på en annen måte kl 07.10 i dag.

Takk for en hyggelig morgen!