Kategorier
Ugletårnet

Velkommen🐣

Kategorier
Ugletårnet

Hvordan tegner vi livet til en kongle?

Etter øyeblikket på tur (se blogginnlegg: https://planetringenbarnehage.no/ugletarnet/hvordan-starter-livet-til-en-kongle/2023/ «Hvordan starter livet til en kongle?»), snakket vi i gruppa om hvordan vi kan gjenskape vår erfaring med livet til kongler i Ugletårnet. Hvordan starter livet til en kongle og hvordan tegner vi det? Barna hadde lyst til å tegne en kvist som har kongler som er nyfødt og et kvist med kongler som er voksen, akkurat som kvistene de hadde funnet på tur.

En voksen legger til rette for en tegnestund med blyanter, tusjer, kongler og ark. Pedagogen og barna ser tilbake på bildene de tok når vi var på tur. De støtter hverandre i tegneprosessen og har en samtale om forskjellen mellom en nyfødt og en voksen kongle. De deler med hverandre kunnskap de har om kongler og trær.

Når pedagoger legge til rette for aktiviteter i prosessen, setter de noen rammer. Pedagogen bestemte farger på tusjer og blyanter på forhånd og pedagogen skapte stemning med kongler, kvister med kongler og bilder fra turen. Når vi setter de rette rammene rundt aktiviteter, skaper vi muligheter for barna til å utdype og dele erfaringer de har. Materialer barna møter har en stor innvirkning på hva slags erfaringer barna deler med hverandre.

Kategorier
Ugletårnet

Påskestemning

Påske er, ved siden av jula, den høytiden vi snakker mest om. Men, hvorfor feirer vi påske, spør vi barna.

De svarer med å stille spørsmål rundt egne påsketradisjoner:

– Hvorfor leter vi etter påskeegg?

– Hvorfor spiser vi så mye godteri i påska?

– Hvorfor har vi påskehare?

– Hvilke farger har påska?

– Hvilken musikk hører vi på?

I Ugletårnet går samtalen rundt påske og påsketradisjoner parallelt med aktiviteter og påskefortellinger.

GOD PÅSKE 🐣

Kategorier
Måne

Et mosaikk av påskebilder

Kategorier
Komet Planetringen Barnehage

Påskeaktivitet

Vi gjenskaper bøttene som har hengt i treet som lydinstallasjon til påskehøner og kyllinger. Vi skaper sammen i samarbeid med hverandre og til å pynte opp uterommet som vi tilbringer mye tid i. På materialrommet har vi masse materiale som er tilgjengelig til bruk, alle fjærkreene får sitt unike preg etter barnas ideer og deling av innspill.

Skapingen er en fase i aktiviteten men det som oppstår i etterkant er like viktig. Etter kraftig vind i natt ble samtaleemne rundt frokostbordet «hvordan har hønene og kyllingene hatt det i natt?»

I leken blir hønene og kyllingene til noen å vise omsorg for, noen som er tøysete og bringer inn humor og noen med egen fargerik personlighet. Barna tok også rollen som «større enn» og tolk på språket «hønsk» for å få forklart hvordan vi bruker å oppføre oss og være mot hverandre i barnehagen.

Dette blir også en inngang for å snakke om påskehøytiden.