Kategorier
Ugletårnet

Tegning

Tegning er et av våre verktøy som vi dette året skal gå dypere inn i.

På studiedagen tirsdag, fikk vi pedagoger en introduksjon i tegning og ulike måter å jobbe sammen med barna av Pål på Remidasenteret. Dette er en måte å introdusere tegning på som kan bidra til at flere barn føler mestring og skaperglede. Formene vi valgte er åpne og gir mulighet for overraskelser og i tråd med «trær», som et vårt hovedmateriale dette året.

«Oi, det vart jo en giraff jo»
Kategorier
Måne

Rota

Under studiedagen har vi pedagogene reflektert om hvordan skal vi tilrettelegge, iscenesette, og skape intelligente møteplasser. Vi ønsker å skape begeistring, vekke tanker hos barn, skape situasjoner rundt et tredje, et element inn i rommet som er annerledes, en rot som kommer fra et stort tre.

Observasjoner om hvordan barna oppdager roten på vil bli spennende å se i tiden fremover.

Kategorier
Komet

Høsting av 44 neper

Kategorier
Komet

Naturrommet

På barnehagen har vi et naturrom. Rommet er nå iscenesatt med tanke på trær og årstiden vi er inne i. Naturmaterialer er åpne lekematerialer, det setter fantasien og tankene i sving og forfører oss inn i leken. Naturmaterialer vi finner på tur, etterspør hos familiene eller plukkes i nærmiljøet. Materialet sorteres, bearbeides og settes system slik at barna kan se det med nye øyne, undersøke det nærmere og sette tingene i nye sammenhenger.

Kategorier
Planetringen Barnehage Ugletårnet

Trær

Dette barnehageåret skal vi jobbe med trær, tegning og leire.

Det tettes med trær rundt Ugletårnet og det er nødvendig å tynne ut innimellom.

I dag kom Eva med motorsaga og tok ned flere trær rundt Ugletårnet. Noe av det vi har tatt ned skal vi bruke til å lage navneskilt med egen identitet i gapahuken.

Vi skal også bruke mye av det til materiale.

Et trehus med badekar.