Kategorier
Planetringen Barnehage

Hva kan jeg bidra med i dag?

Vi skal ha sommerfest i barnehagen og vi er godt i gang med forberedelser.

Å lage sommer-pynt er noe vi har hatt som aktivitet den siste tiden.

Eggekartonger, stoff strimler, maling, osv.

Et forslag til sommerpynt

Hun bærer noe i hånden sin når hun kommer til barnehagen. Hun sitter ned på benken, legger matpakken sin på bordet også en kreasjon.

Hva har du med deg i dag i barnehagen? Spør pedagogen.

«Æ har laget pynt til sommerfest!» sier jenta.

«Tenker du at det er noe vi kan lage i barnehagen?» Spør pedagogen.

«Ja, dette har jeg laget hjemme. Det er en sommerkule. Det ser ut som julekule bare at det har sommerfarger på seg».

«Hva er sommer farger?» Spør pedagogen.

Dette hører en annen jente som kommer inn i samtalen.

«Grønn er sommerfarge. For gresset er grønnt.»

«Juletre er også grønn», sier en annen pedagog.

«Ja vi må tenke litt hvilke farger vi skal ha»

Forslaget blir tatt med i gruppa og refleksjon rundt sommerfarger kommer opp igjen.

«Rød er sommerfarge fordi jordbær og bringebær er rød og rosa»

«Grønn er sommerfarge fordi gresset og busker er grønne»

«Gul er sommerfarge. Sola, løvetann og smørblomst er gul.

«Blå er sommerfarge. Havet og blomster er blå»

Kategorier
Stjerne

Nærhet til kråka

Forsiktig nærmer vi oss skogen med langsomme steg. Vi ser og lytter sammen og bevegelsene er spente.

Høye bar og løvtrær tett i tett så åpner det seg en liten slette. På sletten flakser en liten kråke, et kort øyeblikk før den finner sin plass på ei grein.

Forsiktig følger vi etter, kroppsholdningene endres, bevegelsene blir varsomme. Et intenst fokus rettes mot kråka.  «kråka hvor er du?» , «kråka, kråka, kråka», «kom no, kom no». Det er akkurat som om at det er noe som haster. Vi er sammen om stunden.

«Whæææ», armene løftes og en skremmelyd høres. Flere henger seg på. Pedagogen må skifte posisjon og gå foran; » vi må ikke skremme kråka». Barna responderer på reguleringen og sammen fortsetter vi å betrakte kråka på greina. 



 

Pedagogene opplever at utflukten ga oss masse. Vi fikk så mange opplevelser, perspektiver og tanker. Vi følte på fellesskapet og at stunden føltes magisk.

Vi reflekterer over hvor stor betydning det ble for utflukten at vi hadde en felles hensikt om å se etter kråka. Dette ble samlende og ga oss fellesskap .

Kategorier
Måne

Når et barn overfører tanker til tegning

Vi har tatt frem kritt og og utenfor døra står en stor treplate. Dette inspirerer et barn til å tegne. Pedagogen observerer et barn som tenker på hvordan enten mamman eller pappan ser ut. Han deler tanker og reflekterer over hvem det er som dukker opp etterhvert som han tegner. Han snakker om hår, nese, munn og øyne. Han trekker seg litt tilbake og betrakter; «Han har jo ikke fota, det må han jo ha hvis han ska gå». Tegningen blir til underveis og formes ut ifra barnets visualisering.

Kategorier
Ugletårnet

Vi øver og øver…

I Ugletårnet øver vi på mye forskjellig. Tiden i barnehagen går mot slutten og vi lager forestilling om noe av det vi har lært.

Hva har vi lært i barnehagen?

Pynten til festen forteller historier om barnehagelivet vårt og minner om det vi har jobbet med sammen.

Sammen har vi opplevd, utforsket, diskutert, eksperimentert i ulike materialer og uttrykk og skapt kunnskap ved hjelp av hverandres tanker og innspill.

Kategorier
Komet

Forberedelser til sommerfest

Vi jobber mot en festdag!