Kategorier
Planetringen Barnehage

Barfrost i desember

Landskapet er vakkert, kaldt og glitrende. sandkassen er fryst. Vi dekker med nytt materiale.

Kategorier
Sol

Adventsstund på sol

Fra høytaleren strømmer stemningsskapende musikk. Et fat med 4 lys, nellikspiker, kanelstang og stjerneanis fyller rommet med duft av ventetid. Vi venter på jula og bygger forventninger. Kanskje må to-åringen oppdage advent og jul på nytt fra de var ettåringer i fjor?

En fyrstikk tennes og flammen føres over til adventslyset. Noen pedagoger vil synge «Tenn lys» mens andre leser diktet. Sammen skaper vi vår adventstid.

En eventyreske åpnet. Frem fra den titter rollefigurene fra «Skinnvotten», opprinnelig et ukrainsk eventyr gjendiktet av Alf Prøysen. 12 toåringer finner sammen sin inngang til å være med i stunden. Noen vil sitte på gulvet, andre oppå bjelkene. Noen trenger å gå ifra og komme tilbake i løpet av stunden, andre trenger å ha kroppen sin i ro.

Kan eventyret inspirere toåringen? Til leken og i møte med venner? Vi er spente på å følge toåringens spor, også i adventstida.

Kategorier
Måne

Kula i adventstida

Kula som er skjør og knuselig, kula som glitrer, kula som vi kan speile oss i, som gir oss et morsomt ansikt og som vi kan se en venn i. Kula som er blank og kula som er matt. Kula som pynter opp og gjør det fint.

Kategorier
Sol

Papir, sand og maling

Inne på Sol har vi ei stor ramme. Det er en gjenklang fra da vi jobbet med en annen ramme på stjerne. Bare fantasien kan begrense mulighetene med ei sånn ramme. Pedagogene har reflektert rundt at vi ønsker å tilby barna en aktivitet, noe å gjøre og jobbe med sammen. Kan vi male på ramma? Tilføre malingen noe som skaper struktur, dybde? Vi tenker at etterhvert vil vi dele ramma med alle som kommer til barnehagen vår. Den skal henges opp i bingen til adventstiden.

Vi tilrettelegger for en aktivitet med ramma og barna henter det de trenger. Maling og malefrakk.

Pedagogen spør «vil dere ha papir på ramma sammen med malinga?»

«Neeeei» svarer barna. Handler det om at de ikke vet hva papiret kan føre til? Pedagogen legger likevel et stykke papir på ramma. Et barn griper fatt i oppgaven og jobber med penselen. Fører maling over på papiret. Papiret krøller seg og en struktur opprettes. De jobber frem og tilbake. Vennene observerer og lar seg inspirere. «Vi klappe» sier gutten som med store, faste og taktfulle bevegelser klapper penselen mot papirer.

Etter en stund presenterer pedagogene sand i et lite beger. Et barn drysser mellom fingrene. Kanskje er dette å møte sand på en annen måte enn i sandkassa? Små, nette bevegelser med fingrene. Noen vil drysse varsomt. Andre vil tømme og kaste deler av sanden bortover ramma.

Kategorier
Ugletårnet

Grugleding i magen

14 spente føtter står på benken på rekke og rad. Vi er enige om at IDAG skal vi våge oss opp og synge for hele skolen! Vi gjør det sammen og ingen skal føle seg alene. Mange er spente og kjenner at grue-seg-følelsen blander seg godt sammen med glede-seg-følelsen til en litt kaotisk ball i magen.

Vi har snakket om at vi kan kjenne kraften og varmen fra en venn hvis vi griper tak i hånda ved siden av oss. Vi kan dele ro og styrke med hverandre selv når vi ikke føler oss så rolige eller sterke i oss selv.