Kategorier
Stjerne

Utkikkspost

En pallekarm er satt opp i vente på våren ved gjerde i barnehagen. Dette blir en utkikkspost for fellesskap og interesse. Pedagogen sniker seg stille innpå dialogen mellom barna «buss» «rød bil» « bestemor bil», engasjert går praten rundt hvilket kjøretøy vi hører og etterhvert ser. Noen kjenner igjen sin familiebil og blir overrasket når en ansatt parkerer en annen bil. Barna finner sitt « jordbærsted».

Kategorier
Sol

En utflukt med smak av vår

Vi opplever vårens inntog, og med varmegradene som dagen bringer tar vi en utflukt til Ugletårnet. Mat og drikke er med. Vi gjør nye oppdagelser i lek og samspill.

Det gjør noe med oss når vi oppsøker et annet miljø. Venner møtes på andre måter enn ellers. Gjennom hestehoven, i trehytta og gjennom det å oppdage noe sammen.

En oppdagelse av jordveps. Eller jordbie? Vi er ikke helt sikre, kanskje noen venner vet?

Vi sier takk for laget til Ugletårnet som delte sine erfaringer med leken «alle mine kyllinger». Vi kommer gjerne tilbake!

Kategorier
Stjerne

Sammen igjen

Alle har hatt påskeferie med familiene sine. Nye opplevelser, nærhet, annet tempo, høytidens impulser er fint for alle. Tilbake i barnehagen kjenner vi på at stemningen i rommet er god, det er fint å møtes igjen. Det er en ny ro over leken og i møtene oss imellom. Vi er ladet med familiens nærhet. Samtalen og leken blir rikere med annet påfyll og gjensynsgleden er stor. Den gode vekslingen mellom hverdag og ferie, mellom å være i en gruppe med jevnaldrende og å være med familien gir oss en nødvendig god balanse.

Kategorier
Stjerne

Nærmiljøet

Et lag med snø har lagt seg over jordet. Kråker flyr i luften, trærne danser i vinden, et fly er på vei mot flyplassen, vi ser og hører en rød postbil, en blå lastebil og en buss på veien. Sammen observerer og prater vi om dette som er en del av nærmiljøet. I skogholtet finner vi brune tørkede blader fra høsten. I grøftekanten finner vi avblomstrede blomster som har tørket inn, men som fremdeles er vakre og vekker vår nysgjerrighet. Lerkegrana har felt kongler til oss. Tørre pinner som er lette å knekke, gir en forunderlig lyd. I det fjerne kan vi skimte flere rådyr.

«Hverdager er de flotteste. De er fulle av eventyr» Anne-Cath Vestly

Kategorier
Komet

Når epilogen skal skrives…

Påsken er ferdig, og våren nærmer seg. Foreldre samtaler, såing og vi er klare til å ta imot det nye som kommer.

Men før vi skal sette en prikk på årets prosess vil vi gå tilbake til starten.

De neste ukene vil vi fokusere på oppsummering av årets prosess.

🟡Hva har jeg/vi lært?

🟡Hva med hensikten vår?

🟡Hvilke øyeblikk/øyeblikker sitter vi igjen med?

🟡Hva ga oss motgang?

🟡Hva var det som rørte oss?

🟡På hvilken måte var prosessen utforskende?

Vi vil igjennom pedagogiske dokumentasjon, aktiviteter og refleksjoner reise frem og tilbake for å få frem alle sine tanker, teorier om arbeidet vårt med Gjenklanger og Lys.

Vi skal tilrettelegge med rekvisitter som vi har sett har hatt betydning for prosessen. Dette er rekvisitter som plexiglass, lommelykter, speil, prosjektor, overhead, paljetter, cd plater. Rekvisittene skal være til støtte for barnas formidling.

Pedagogene vil nå forsøke å være forfatter til barnas sine teorier og tanker rundt prosessen med Gjenklanger og Lys.

Pedagogisk dokumentasjon