Kategorier
Planetringen Barnehage Stjerne

Et riff

Et tromme «riff» høres i rommet, lyden sier velkommen. Det er akkurat som dette er en invitasjon.

«Et riff er et musikalsk mønster som gjentas. Det kan være en melodi, en akkordrekke, eller et musikalsk refreng. Store norske leksikon

Vi observerer ofte at et barn starter å slå på tromma. Invitasjonen tas imot og flere venner blir med i riffet med sin tolkning. Blikkene møtes og store smil og glede kommer til uttrykk i fellesskapet. Dette er øyeblikk i hverdagen som oppstår i iscenesettelsene vi har skapt i rommet. Vi jakter/ fanger disse øyeblikkene for så å løfte dem.

I det siste har vi delt gruppa på formiddagen. Inne har vi tilrettelagt med prosjektor og storskjerm med dokumentasjoner fra barnas egne uttrykk. Foran skjermen har vi iscenesatt med materialer for å kunne uttrykke seg samtidig. Vi ønsker å gi barnas uttrykk og stemne en verdi i gruppen. Kombinasjon mellom å gjøre og det digitale blir som en samlingsstund der 1-åringen leder an.

Kategorier
Komet

Har du hatt en fin dag i barnehagen? Hva gjorde dere i dag?

Når barna blir hentet spør ofte foreldrene om hvordan dagen har vært?

«Har du hatt en fin dag i dag?» spurte en mamma.

«Ja» svarte jenta.

«Når dere kommer til barnehage i morgen, vil dere oppdage på hva vi har jobbet med i dag», sier pedagogen.

Jenta smiler og nikker. Et nikk som lover at mamma blir overrasket i morgen.

Mor og datter har bort mot bålplassen. «Wow» sier mamma nesten dagen. Blikkene løftes opp mot lampene.

Videre snakker hun og jenta om lampene.

Pedagogen er vitne til et øyeblikk mellom mor og barn og den viktige hverdagssamtalen.

Kategorier
Planetringen Barnehage

Tusen takk for sydugnad

Endelig et etterlengtet mykt innslag til Rakettrommet.

Tusen takk for sydugnad💖

Kategorier
Komet

Prosessearbeid Gjenklanger: Lamper

Høsten er her og mørketiden treffer oss tidlig på morgenen. Mørket skaper en stemning ute som vi ønsker å utnytte.

I utemiljø har vi en bålplass med fargerike lyspærer på den ene siden. De skinner et svakt lys over benken som er kledd med skinnfeller.

Prosessene som foregår inne skal gi en gjenklang i utemiljø. Prosessen skal foregå både når vi er ute og inne. Det skal vises at vi jobber i prosess med Lys.

Vi bestemmer oss at vi vil lage lamper som gir oss et sterkere lys over bålplassen, samtidig skape en forandring i utemiljøet.

Pedagogene reflekterer rundt valget:

🟠Vi ønsker at det skal være estetisk.

🟠Hvordan få barnas utrykk på lampene?

🟠Hvilket material har vi? hvilket material kan vi bruke som gir oss lys, refleks, respons?

Når vi tar med lyset i inngangen ser vi at lyset skinner gjennom hullene vi har laget.

🟠Kommer vi til å få samme effekt rundt bålplassen?

«Det ser ut som blomster» sier ei jenta.
Kategorier
Ugletårnet

Å lage en boklansering

Vi forbereder oss til boklansering, og dette er en type fest vi ikke har laget før.

Vi vil gjøre ære på vår venn Juni!

Barna kommer frem til at rosa, lilla og litt blått er viktige farger. Juni har et horn i panna si og står alltid på gresset med mange blomster rundt seg.

Hornet i panna går igjen i barnas tegninger av Juni, og dette gir inspirasjon til bordpynt i Junistil!

Bordkort til alle gjestene måtte vi ha, og de måtte pyntes med glitter og stas!

Nå er vi så spente på boklanseringsfesten at vi har jobbet hardt med å få formiddagen til å gå så fort som mulig!