Kategorier
Stjerne

Lyden fyller rommet

Trommer i en lang rekke på kjøkkenbordet. Fire små barnehender griper tak i trommestikker og pinner og begynner å tromme på hver sin side av bordet. Lyden sprer seg i rommet, de ser på hverandre og møtes rundt samme tromme. Sammen fyller de rommet med lyd.

Kategorier
Komet

Et mosaikk av øyeblikker

Vi skriver ut bilder fra tidligere aktiviteter, oppdagelser og øyeblikk fra arbeidet vårt med lys. Snakker om det vi ser, har gjort og deler erfaringer med hverandre.

Alle de utallige øyeblikkene som vi så gjerne vil ha tak i men, som så ofte forsvinner så raskt. En øvelse for oss pedagoger å fange opp. Vi vet at disse øyeblikkene har stor betydning for barna og deres liv, og ikke minst hjelpe oss i å ta nye valg videre i prosessen vi er inn i.

«Disco med masse regnbuer», sier et barn
«Ser ut som stjerner», sier et barn
«Det ble skygge og samme farge inni», sier et barn
Kategorier
Stjerne

Lyden av gråpapir

Barna på stjerne har tegnet på papirrull som en aktivitet i høst. Vi har observert at 1 åringen også har vært nysgjerrig på selve papiret. Å gå på, sitte på, slå på og sprelle med føttene mot pairet har laget lyder i rommet.

Etter disse observasjonene tilrettelegger vi med gråpapir for utforskning.

Kategorier
Planetringen Barnehage

En opplevelse kan bli bedre om den deles

Kategorier
Planetringen Barnehage

Gjenklang i materialer hos personalet.

Vi har tatt frem bilder som ble startet på for flere år tilbake. Minner dukker opp hos personalet med tanker fra bildenes start. Med disse minnene med oss, ønsker vi å skape en gjenklang med dagens prosess.

Glass og speil blir bindeleddet, sammen med runde former og farger.

Klinkekuler og runde glassteiner sorteres av to barn etter farger. Sammen plukker vi ut ulike kuler og steiner. Deretter prater vi og diskuterer rundt hvilke steiner og kuler som passer til de ulike bildene. Bevisste tanker dukker opp; «der e det rødt, da må vi ha dæm rødan der». De visuelle sansene er absolutt til stede hos 3-åringene.

Den gang bildene ble påbegynt, jobbet vi med glass og speil. Dette hadde vi pedagoger med oss da vi ville videreføre arbeidet.

Det dukker selvfølgelig opp spørsmål om materialvalget rundt knust glass. Kan vi bruke dette materialet med 3- åringene? Hvordan kan vi jobbe med det? Hvorfor velger vi å la 3-åringene møte dette skjøre, skarpe materialet?

Under arbeidet introduserte vi speilglasset for to og tre barn om gangen. Hvordan kan vi ta på speilglasset? Hva må vi tenke på? Med varsomme fingre og pinsettgrep, så vi barna håndtere glasset med en forsiktighet? De viste respekt for glassbitene og satte de forsiktig på. De instruerte hverandre og minnet på at dette var skarpt og «vi må pass på så vi ikke skjær oss».