Vi dekker på i en frisk og vårlig palett. Det inviteres til piknik og sola varmer oss her i den lune kroken av barnehagen. Noen dager med barfrost gjør at vi finner andre materialer enn når snø, regn, eller sand er tilgjengelig.









Vi dekker på i en frisk og vårlig palett. Det inviteres til piknik og sola varmer oss her i den lune kroken av barnehagen. Noen dager med barfrost gjør at vi finner andre materialer enn når snø, regn, eller sand er tilgjengelig.
I permakassen ser vi allerede spirene på hvitløken vi satt før frosten kom.
Vi dekker til med mere løv og passer på dem til våren kommer for fullt.
Små hender blir kjent med nye metoder for å skape.
Det kjente: malefrakk og pensel.
Det nye / utforskende: avispapir, vann blandet med mel (limet). Selve konstruksjonen av hønsenetting med støtte i et papprør.
«Male, male!» utrykker et barn ivrig når han ser at malefrakkene kommer frem. Etter en stund i aktiviteten fyller han på med noen ord til: «Mere lim!»
Vi dypper, pensler og klæsjer limet på. Over natta tørker dagens lag med papir og lim og blir hardt. Dag for dag trer jordhaugens form frem.
I dag da Hilde og Marit (rengjøringspersonalet) kom til barnehagen hadde de noe å fortelle. På radioen hadde de hørt at det er kråkedagen i dag og det ville de dele med oss.
Vi googlet kråkedagen og fant;
Det er så fint å oppleve at kråkeprosessen engasjerer flere enn oss på Sol!
To klare øyne møter mine, «æ vil tægn» sier hun. «Ka vil du tægn da?» spør jeg. «Æ ska tægn kråke» svarer hun og går bort til bildene av kråka som står på hylla. Hun tar de med seg, mens jeg finner fram et stort tegneark og legger det på gulvet. Jeg får lyst til å ta fram tusjene, de gir en skarpere strek enn fargeblyantene. «Har du lyst te å tægn me tusjan?» spør jeg og hun nikker. Hun setter seg ned ved arket, legger bildene oppå og tar av toppa på en tusj. «Sjå, æ tægne kråka» sier hun og ser på meg. Med stor iver beveger hun tusjen over arket. Store bevegelser som gir lange kraftige streker og små forsiktige bevegelser som tegner detaljer. Flere barn kommer til, de vil også tegne kråka. Arket fylles med kråker.