I prosess

Hvordan skapes en barnehage? Ikke gjennom skjema og rutiner, men gjennom møter. Gjennom relasjoner, rom og tid. Og gjennom alt det som ikke alltid lar seg planlegge. Her, i prosess, inviterer vi deg inn i det levende arbeidet vårt. Ikke for å vise frem resultatet, men for å dele det vi er midt i. 

Vi jobber med en sterk tillit til barns iboende nysgjerrighet og kompetanse. Barn er medskapere i sin egen hverdag og i vår pedagogiske praksis. De utforsker, bygger og tenker sammen med oss. Med rommene, med materialene og med tiden som medspillere. Her finnes ingen ferdige maler. Ingen én måte å gjøre det på. I stedet beveger vi oss i samtaler, i spørsmål og i vendinger.

Prosessarbeidet vårt strekker seg utover enkeltstående prosjekter. Det handler om hvordan vi tenker, lytter og planlegger. Hvordan vi organiserer barnegruppene, bygger rom, inviterer inn materialer og lar idéer få utvikle seg. Hvordan vi dokumenterer for å forstå, og lar dokumentasjonen selv bli en del av læringen.

Prosesser

Før hvert barnehageår samles vi om noe nytt – et ord, et materiale eller en observasjon som får vokse sammen med barna. Noe som starter i barnas undring og blir et fellesskapstema i hverdagen.
Vi lar materialer, rom, samtaler og hendelser få lede oss, og følger ideene gjennom lek, eksperimentering og dokumentasjon.

Å være i prosess betyr å være i bevegelse, i undring og i fellesskap. Det betyr å lytte mer enn å forklare. Og å stole på at veien blir til mens vi går – sammen med barna.

Nedenfor kan du bli kjent med noen av de temaene vi har levd oss inn i – året igjennom, i møter med barnas stemmer, rommenes muligheter og tiden som lærer.

advent aktivitet arbeidsmåte barns egne teorier barns medvirkning bevegelse bærekraftig danning delaktighet deltagelse det fysiske miljøet dialog entusiasme erfaring estetikk fantasi farger felleskap fellesskap forberedelser gjenklanger glede hundrespråklighet inspirasjon invitasjon iscenesette karneval komet kommunikasjon kreativitet kropp bevelgelse mat og helse kunst kultur og kreativitet lek læring material materiale mestring måne møteplass natur nærmiljø pedagogrollen planetringenbarnehage prosess påske refleksjon samarbeid samhandling samspill samtale skaperglede sol stjerne tegning trær ugletårnet undring ute uterom utforskning

2025 – Skyer