Kategorier
Komet

Vi lader oss til karneval

Et karneval hos oss på Planetringen handler ikke om en enkeltstående dag, men en lading fra nyttår og frem mot en festdag i februar.

Prosessen med strå går parallelt med at vi lager kostymer, forbereder pynt og skaper forventninger og øyeblikk som gir oss glede, spenning, samhold og opplevelser sammen.

Gjennom å sy kostymer kommer barna med tanker rundt strået, hvordan farger det kan ha, hvordan det ser ut nederst, øverst, at strå ser forskjellige ut, hvordan de beveger seg og hvordan de høres ut når vi går på dem eller rister de.

Vi synger sangen «Strået» (Frida Ånnevik) som barna har øvet på hjemme. Den har mye tekst og tonene beveger seg opp og ned, men barna vil lære den og de fleste kan den nå.

Vi ser alt i en sammenheng, strået, kostymer, rommene både inne og ute, i musikken, i samtalene,

I det ene rommet kan barna sy, i gangen kan noen rive stoffstrimler, barn kommer stolte med eggekartonger som skal males i fine farger, på malerommet blandes det farger og eggekartongene males. Sammen skaper vi en lading mot noe stort, noe spesielt, noe som betyr mye for oss… En festdag.

Kategorier
Måne

Lag på lag

«Æ vil ha blåbærhatt. Av papir».

Hvordan kan vi lage en blåbærhatt av papir?

Et av barna hadde en klar tanke om sitt kostyme.

Da hatten var ferdig og ble med i leken så vennene på ham.

«Æ å vil ha blåbærhatt»

Vi inspirerer og påvirker hverandre i prosessen. Vi gir hverandre ideer. Vi hjelper hverandre.

Lag på lag bygger vi veien mot karneval. Erfaringer med materialer, teknikker og relasjonene i mellom barna fører oss fremover.

«Æ vil ha ainna blå hatt. Ikke sånn lilla».

Vi henter blå maling.

«Sånn ja. Det ble rett farge».

En venn kommer bort. «Hvorfor har du sånn farge?»

«Fordi æ ønska det».

Kategorier
Måne

Prøvesmaking

Vi måtte bare prøve kostymene til karnevalet i dag!

Forventning, glede, iver, kribling

Tenk når dagen kommer og karnevalet starter!

Kategorier
Stjerne

Jordeksperimenter mot karneval

På stjerne fortsetter vi å utforske jorda.

Ulikt verktøy gir oss mulighet til å forske på dens egenskaper.

Klosser og dyr møter jorda, vi putter oppi og tømmer ut, vi kjevler jorda, putter frø under jorda, skraper mønster i den, vi siler den slik at de små bitene faller gjennom og de store ligger igjen.

Frossen jord og jord med snø oppfører seg annerledes enn tørr jord. Når vi henter den inn kan den være helt stivfrosset!

På karnevalsdagen lager vi en aktivitet for alle barna i barnehagen. Vi krydrer prosessen med høytidelig tilbehør til festdagen. Materialet skal løfte jorda og få den til å skinne, og lokke inn til utforskning.

Barna på stjerne tester ut ulikt tilbehør og verktøy slik at vi finner en interessant iscenesettelse til den store dagen.

Kategorier
Sol

Det fysiske miljøet på karnevalsdagen

På gruppemøtet forbereder vi oss til karnevalsdagen. Hvordan dekke innerommet og uterommet til fest? Vi får gjester fra de andre gruppene, hva vil vi invitere til? Kan en iscenesettelse av en aktivitet med leire/fjær, musikk, farger, lys og lek passe til denne dagen?

Barna på sol har i flere uker sett og deltatt på å skape pynt som skal henge i inne og uterommet. Tøy, kartong, maling, perler, tråd- sammen skaper vi noe for vårt rom og noe til fellesskapet inne og noe til uterommet.

Gjennom flere måneder har kråkene levd i rommet vårt på sol. Hvordan skal de pryde rommet på karnevalsdagen? Pedagogene prater om at kråkene har blitt litt slitne etter daglig bruk. Skal kråkene pynte seg til festen? Vi spinner med tankene… skal barna pynte dem? Eller skal vi voksne gi barna en overraskelse til lekemiljøet på karnevalsfesten? Sammen drøfter vi frem og tilbake, men kommer frem til at vi skal pynte kråkene til fest.

Vi prater om hvor glad barna er i kråkene, og om den daglige omsorgen de gir til kråkene. De er en del av oss og de skal også på fest. Hver kråke har sin personlighet og betydning for barna. Nå tar vi de ut av rommet for å stelle og pynte de.

En boks med «smykkebling» tas frem for å pynte kråkene. Når pedagogene glanser opp kråkene kjenner de også på kråkenes personlighet. Noe passer til den, mens noe annet passer til den. Vi kommer også nærmere kråkene når vi jobber med dem, og vi kan tenke oss til hvilke barn som kanskje vil la seg begeistre av hvilken kråke.

Hvordan vil barna ta imot de pyntede kråkene? Vil de bli glade? Kommer de til å ta av pynten? Vil de omfavne dem? Bli provoserte? Gi humor? Begeistring? Gir det næring til prosessen og leken?

Er dette en pedagogisk provokasjon? Vi vil gi noe nytt til prosessen…vi er spente!