Hvordan jobbe med leire som uttrykksform når vi jobber med trær? Vi starter med å gå på tur. I skogen får barna i oppgave å samle materialer som vi kan bruke sammen med leira; pinner, bark, kongler…
Å bli kjent med farger og fargeblyanten som redskap.
Vi holder i blyanten, den puttes i munnen, de samles for å få flest mulig i hendene, lager streker på papiret. Ettåringene ser på hva pedagogene og vennene gjør. Et begeistret «oioi» når de ser streken de lager.
Stort ark på gulvet, felles møteplass.
Vi samles på gulvet over et stort ark som er tapet fast. Et barn setter seg på papiret med blyant i hånden . Flere kommer til og vil være med. Det oppstår et fellesskap i aktiviteten.
Å ramme inn aktiviteten.
Vi rammer inn aktiviteten ved å holde oss på papiret med blyantene. Vi sitter, ligger, samles i klynge oppå papiret. Armene beveger på seg, blyantene lager fargestreker ut i fra kraften på armen som beveges.
«Barn har kroppen og sansene forrest når de prøver å begripe verden. De tar på, lukter på og putter ting i munnen i det uendelige, nettopp fordi de oppfatter gjenstander og fenomener med kroppen før de forstår dem med tankene(A.Kjær. Sanselig prosjektarbeid med barn 0-2 år, s.19).
De eldste barna har fått i oppgave å utforme et tre på veggen i fronten av barnehagen. Rammen vi har fått er en stamme, og vi skal lage blader.
Idag har vi valgt tusjer, lyse- og mørkegrønne ark, glanset plastfolie og grønn metallisk folie.
Noen har tegnet blader før, og noen ikke. Noen lar leken inspirere utformingen, noen lærer av sine venner og noen lærer bort. Bladene som står fremme på bordet blir brukt til inspirasjon og til å tegne omriss rundt. Mange ulike uttrykk møtes og mange tanker deles.
Når tanker og idéer visualiseres mot slutten av arbeidsøkta, skjer det noe spennende. Da utfordres vi til å følge hverandres tankerekke: «Det er rart at andre kan tenke annerledes enn meg!»