Kategorier
Planetringen Barnehage

Et møte

Vi møtte ei furu på Steffensletta.

Den var veltet, både levende og død på samme tid, den gav oss utfordringer, mestring, glede og undring.

«Konglan lukte honning.»

«Det e grønne kongla og grå kongla!»

«Dæm grønne konglan e klissat.»

«Det e skummelt når man sitt fast i greinan!»

«Æ tar imot dæ hvis du dætt!»
«Skal jeg holde for deg?»
Kategorier
Sol

Leire og trær

Hvordan jobbe med leire som uttrykksform når vi jobber med trær? Vi starter med å gå på tur. I skogen får barna i oppgave å samle materialer som vi kan bruke sammen med leira; pinner, bark, kongler…

Kategorier
Stjerne

Å bli kjent med blyanten

Å bli kjent med farger og fargeblyanten som redskap.

Vi holder i blyanten, den puttes i munnen, de samles for å få flest mulig i hendene, lager streker på papiret. Ettåringene ser på hva pedagogene og vennene gjør. Et begeistret «oioi» når de ser streken de lager.

Stort ark på gulvet, felles møteplass.

Vi samles på gulvet over et stort ark som er tapet fast. Et barn setter seg på papiret med blyant i hånden . Flere kommer til og vil være med. Det oppstår et fellesskap i aktiviteten.

Å ramme inn aktiviteten.

Vi rammer inn aktiviteten ved å holde oss på papiret med blyantene. Vi sitter, ligger, samles i klynge oppå papiret. Armene beveger på seg, blyantene lager fargestreker ut i fra kraften på armen som beveges.

«Barn har kroppen og sansene forrest når de prøver å begripe verden. De tar på, lukter på og putter ting i munnen i det uendelige, nettopp fordi de oppfatter gjenstander og fenomener med kroppen før de forstår dem med tankene(A.Kjær. Sanselig prosjektarbeid med barn 0-2 år, s.19).

Kategorier
Komet

«Det e mønster inni! Det går nedover her!»

De eldste barna har fått i oppgave å utforme et tre på veggen i fronten av barnehagen. Rammen vi har fått er en stamme, og vi skal lage blader.

Idag har vi valgt tusjer, lyse- og mørkegrønne ark, glanset plastfolie og grønn metallisk folie.

Noen har tegnet blader før, og noen ikke. Noen lar leken inspirere utformingen, noen lærer av sine venner og noen lærer bort. Bladene som står fremme på bordet blir brukt til inspirasjon og til å tegne omriss rundt. Mange ulike uttrykk møtes og mange tanker deles.

Når tanker og idéer visualiseres mot slutten av arbeidsøkta, skjer det noe spennende. Da utfordres vi til å følge hverandres tankerekke: «Det er rart at andre kan tenke annerledes enn meg!»

Kategorier
Stjerne

Måltid

Ettåringene spiser måltidene sammen med vennene sine på Stjerne.

Noe er de vant til fra før, og noe er nye erfaringer de lærer sammen i barnehagen.

Vi sitter sammen som en gruppe rundt bordet.

Til brødmåltid forsyner de seg selv.

Varmmat spiser de med skje og fingre. Øver på å spise med skje og får til å spise selv.

«Vi skal ha tiltro til at barnet vil og kan klare selv». Planetringen barnehage- Boka vår.