Vi har funnet oss en fast turplass i et skogområde nær barnehagen. Det er akkurat passe langt å gå dit og vi er der minst en gang i uka. I dag har en pedagog sammen med to av barna vært i skogen og tilrettelagt området før vi går på tur med hele gruppa. Skinn til å sitte på, lyslenker, pinner som barna har malt og treskjeer er plassert på ulike steder rundt omkring på plassen vår.
7. desember skal barn, foreldre og personal møtes til juleverksted på ettermiddag. Vi sanker granbar, mose, lerkekongler og grankongler som skal brukes til julekranser og nisser.
På isjakt
Mandag er turdag i Ugletårnet og i dag gikk vi en stor runde på jakt etter is. Barna lurte på om vannet har blitt til is og hva som skjer hvis dem står på isen.
«Store hull på isen er trollspor»
«Se ett mønster på isen!»
«Mønsteret ser ut som en hodeskalle»
Bladene skifter miljø
Vi går over i en ny sesong i sandkassa. Barfrost , lite sand gir oss mulighet til å tenke nytt om området med sand.
Bladene som har ligget i bingen vår tas med inn og får ny drakt.
Vi dekker sandkassen med bladene, rota og andre tre-material som bidrar til kroppslige aktiviteter.
Vi har jobbet med leira siden oppstart i august. Vi reflekterte mye over hvordan vi ville tilrettelegge og hva som var hensikten vår før vi startet arbeidet sammen med barna. Lenge satte vi av faste tidspunkt der vi jobbet i liten gruppe. Vi ønsket å gi dem mulighet til å bli kjent med leira som material gjennom å gi dem plass, ro og tid. To pedagoger var sammen med gruppa. En nær og støttende i arbeidet, den andre observerte og dokumenterte. Etter hver arbeidsøkt satte vi av tid til refleksjon og gjennomgang av dokumentasjon for de to pedagogene. Tanker og refleksjoner ble tatt med til gruppemøte der alle pedagogene på gruppa ble med i prosessen med å ta valg for veien videre. Målet vårt har hele tiden vært at leira skal bli et material som er tilgjengelig i rommet og likestilt med andre materialer.