Kategorier
Komet

Vi sår

Jorda ute er preppa og klar men ennå er det litt tidlig å så direkte ute. Noe skal forkultiveres og det starter vi med nå.

Sukkererter og gresskar er det lurt å legge i vann døgnet før, så vi samlet oss og gjorde dette før helgen. Blomkarse er sikkert lurt å legge i vann også tenkte vi… så de fikk også en krukke med vann.

Etter et døgn samlet vi oss igjen for å se på frøene, og for å snakke om hva vi skulle gjøre med dem.

«Det lukte nå av dem» sa et av barna.

«Ka lukte det»?

Det var ulike tanker om hva det luktet.

Sukkerertene luktet sjø, fjære og basseng, mens blomkarsen luktet blandet annet kattemat, solkrem og tiss. Gresskarfrøene luktet det bare vann av.

Frøene ble sådd i potter med jord og vannet. Så venter vi spent på hva som skjer videre.

«Barna skal få naturopplevelser og bli kjent med naturens mangfold, og barnehagen skal bidra til at barna opplever tilhørighet til naturen»(Rammeplan, 2017).

Kategorier
Måne

Dyrking

På hele huset har vi fordelt dyrkingen av årets vekster. På Månegruppa har vi fått ansvar for gulrot, poteter, nepe og fennikel. Vi har store permakasser som er godt egnet til våre formål.

Gjennom samtalen med barna rundt måltidet fikk vi en ide om oppstarten av dette. Vi skal inn i en prosess der våren, såing og dyrking blir aktiviteter fremover. Dokumentasjonsveggen som har handlet om «festen» demonteres av barn og pedagoger.

Vi blir enig om en fargepalett i vårlig farge. Vi begynner med dokumentasjonsveggen for å lade oss til dette arbeidet.

Barna deler erfaringer om at de har sådd hjemme. Puttet frø i jorda og hatt på vann. Erfaringer om planting, dyrking, bier og humler.

Kanskje noen har settepotet hjemme? 🥔

Kategorier
Måne

Boken Fugl

I dag har vi lest boken fugl av Lisa Aisato flere ganger. En bok med et stort tolkningsrom som fascinerer 4 åringen med mange spørsmål og tolkninger.

I boka Fugl møter vi ei nydelig jente med et stort ønske om å bli en fugl. Hun vil så gjerne fly bort fra den kalde vinteren sammen med de andre fuglene. Men når man verken har vinger, fjær eller nebb og man ikke kan fly, kan drømmen virke helt uoppnåelig. Jenta gir ikke opp.

Kategorier
Sol

Oppgaven blomst

Barna fikk i oppgave å lage en blomst i leire. Vi tilførte tilslutt maling i kombinasjonen med leire.

Velkommen inn for å se!

Kategorier
Komet

Møteplasser


Vi tilrettelegger det fysiske miljøet, med tanke på å ha noe betydningsfullt å være sammen om. Med møteplasser mener vi plasser der vi kan møtes til samspill med hverandre og materialet.
Plasser som kan bidra til å bygge relasjoner, skape samtaler, lek, undring, utforskning og oppdagelser.
Alt i et rom er bevisst plassert med tanke på å lage gode møteplasser.
Vi ønsker møteplasser som skaper utvikling, læring og som inspirerer.
Dette er en kontinuerlig prosess hvor vi hele tiden reflekterer sammen over hvordan en møteplass fungerer.