Kategorier
Ugletårnet

Trehytta

Trehytta har blitt en naturlig møteplass i Ugletårnet, og barna har et ønske om at den må ha både vegger og tak. Vi diskuterer litt og kommer fram til at det er forskjellige ønsker om hvordan veggene skal bli. Det blir lagt fram forskjellig materiale.Noen ønsker å flette pinner. En sier det er viktig med vindu. Kan det være forskjellige vegger? ‘. Hva med lys når det blir mørkt?’ En krok for å henge av jakker kommer også opp, ‘ for det er viktig’.

Kategorier
Komet

Brannvernuka på komet

Brannvernuka har for komet handlet om respekt for bålet og stearinlys og det å komme seg i trygghet hvis det oppstår røyk eller brann. Idag har vi sett en film om hvordan brannkonstabler rykker ut på brannalarm med fullt utstyr.

«Det ser ut som dykkedrakt!»

«Dæm har lue og hjelm»

«Dæm har luft sånn at dæm kan pust i røyken!»

Hva er jobben til barna hvis det blir brann, da?

«Vi må kom oss i sikkerhet!»

Har dere brannalarm hjemme da?

Det må vi se etter!

Hva skjer med papirbiten oppå grillrista når bålet ikke brenner lenger?

Hva skjer om vi legger papiret rett på vedskiene?

Kategorier
Sol

På tur i skogen prøver vi sammen med barna å ta inn det skogen forteller. Vi hører lyder, kjenner lukter, kjenner på fuktig og myk mose. Vi ser trærne som bølger i vinden. Det rasler i løv når vi går innover. Vi legger oss ned i den myke mosen, vi kjenner noen harde røtter og kongler under ryggen.

En snegle snegler seg oppover trestammen, det er laaangt til toppen.
Vi finner et bittelite mosetre
Kategorier
Mat Planetringen Barnehage

Potethøsting til dagens lunsj

I vår satte vi potet i plantekassene våre. Nå har mange poteter blitt store og fine, så nå ville vi smake. Det vil passe bra til fiskegratengen idag. Vi fant noen store og noen bitte små babypoteter.

Veldig fersk mat, rett fra jord til bord!

Kategorier
Stjerne

«En linje som lister seg frem»

«En tegning med blyant på papir har sin helt egen utstråling som har med tegningens grammatikk og gjøre. Grammatikk som består av linjer, overflater, former, flekker, markeringer og gråtoner. Linjen kan snirkle seg fremover, øke og minske i styrke. Den kan være rask, rett og gå til angrep, eller liste seg stille frem. Når barnet tegner dukker det opp små overflater og flekker. Hvis barnet stanser tusjpennen dannes et punkt.»( Furness, K., 2018, Å skape gjennom forming, s. 50).