Kategorier
Komet

Trefigurer til lekemiljøet

Lekemiljøet trenger figurer til rolleleken. Vi inviterer derfor familiene til spikking av trefigurer. Dette er ikke en spikkekonkurranse! Barnas fantasi setter figurene i roller, så de kan være åpne slik at de kan bli til hva som helst i leken, eller mer definerte og tydelige i formen.

Vi har spikkekniver til utlån hvis noen trenger og vi har svipenner om noen vil bruke det. Alle får et likt emne som er saget til for å passe inn i ei barnehånd og være stødig nok til å kunne stå og skinne på hylla på rakettrommet.

Barna kommer samtidig til å bli kjent med materialet tre ved å spikke sine egne figurer. På denne måten vil vi oppdage ulikheten i lagene i treverket, ulike treslag sin mykhet og hardhet, hvordan treet responderer og gir motstand til kniven og hvordan det lukter og føles.

Vi gleder oss til å se familiene sin hundrespråklighet og møte våre nye unike lekefigurer!

Kategorier
Måne

Progresjon i tegning

I år har vi valgt oss å jobbe med tema «Trær». Med leire og tegning som sentrale verktøy.

Under andre studiedag fikk rommene skiftet «klær» og basis materialet vårt ble byttet med tema-materiale «Trær».

Vi har i tillegg tilrettelagt prosjektrommet med tegneark i ulike størrelser, fargeblyanter og fargekritt som er tiltenkt til tegning.

Samtidig har vi kjøpt inn tynne og tykke sprit-tusjer, og tykke tegneark. Som vi kan ta frem når vi ønsker å jobbe nærmere med tegning.

Hvor ofte skal vi jobbe med spritusjer?

Ofte nok til at vi klarer å se en progresjon i aktiviteten, men sjeldent nok til at det er spennende å holde på med det.

På studiedagen ble vi inspirert av Pål på Remidasenteret. Der fikk vi introdusert andre måter å tegne på papir. Pål hadde dekket gulvene på Sol og Stjerne med ulike gjenstander. Han ba oss om å prøve på blind-tegning. Der du må se på objektet du holder, mens du tegner på papiret uten å se hva du tegner på.

Hvilken aldersgruppe er denne aktivitet tiltenkt for? Alle, men på ulike måter.

Kan vi tilby samme aktivitet hos treåringen som hos fire/fem åringen?

Vi har troa på det kompetente barn og derfor mener vi at alle barn kan utforske tegning på ulike måter når vi legger tilrette for det.

Vi har sett at treåringene henter seg ofte ark og blyanter for å tegne. Noen ganger blir det tegnet streker eller andre figurer på arket. Andre ganger blir det skrevet noe på papir.

I dag fikk treåringen oppgave til å tegne rundt en gjenstand som ligger på papiret.

Når vi skal tilrettelegge for treåringer gjør vi oss noe tanker i forvei:

Hvor mange barn kan jobbe samtidig?

Hvordan støtter vi treåringen under prosessen?

Hva skal vi sett ord på?

Vi dekker bordet med natur materiell som vi har hentet fra boksene i rommet.

Barna er i rommet når pedagogen dekker på bordet. Pedagogen forteller litt om bruk av sprittusjer før vi starter. Vi ønsker ikke at tusjen skal være i fokus, men vi vil snakke rundt det nye verktøyet vi får prøve på i dag.

Barna blir utfordret å prøve på en ny måte å tegne på. Vi forteller de ikke hva de skal tegne, dette finner de ut selv eller sammen underveis.

Vi ønsker å introdusere flere måter å tegne på papiret.

Når barna har tegnet en stund, gir de utrykk for at de trenger mere materiale. Pedagogen utfordrer dem og henviser de til boka «Trær jeg har møtt»

Pinner blir stammen til et tre, eller kjevle. Konglene blir til hodet, osv.

Mens tre av barna jobber rundt det lange bordet som er dekket med papir, er det flere som går forbi. Noen stopper og ser på. Andre spør om de kan bli med.

I dag har vi prøvd på noe nytt. Vi har sett på nytt, har beundret oss, vært litt spente og nysgjerrige. Gledet oss over noe vi har tegnet og noe vi gleder oss til å prøve.

Vi henter oss inspirasjon fra boka «Trær jeg har møtt».

Vi velger oss bildene til pedagogisk dokumentasjon.
Dokumentasjons tavla på måne.
Kategorier
Sol

Den første turen til Ugleskogen er godt planlagt. Vi ønsker å gi barna den samme gode opplevelsen og stemningen som vi fikk under hengebøka på Midtsand gård.

På forhånd har to pedagoger vært i skogen og funnet et sted der de har dekket og tilrettelagt for å ramme inn området og skape stemning. I det vi går inn i skogen hører vi «Morgenstemning»av Grieg fra høytaleren som henger i et tre. Stien er kronglete og gjengrodd, det er litt vanskelig å gå. Etter en stund vider stien seg ut og en åpen mosegrodd plass, med solstråler som treffer bakken gjennom løvverket åpenbarer seg.

Kategorier
Sol

Iscenesettelse av nye materialer

Studiedagene ble brukt til å forberede og bearbeide materialer og det fysiske miljøet til prosessen/temaet vi skal jobbe med dette barnehageåret; Trær.

Barna møtte det nye med undring, utforskning, lek og samspill

Kategorier
Planetringen Barnehage

Samarbeid med NTNU Skrivesentret

Barnehageåret 22/23 skal NTNU Skrivesenteret følge vår prosessorienterte praksis med tema TRÆR, TEGNING OG LEIRE. De skal dokumentere vårt arbeid som skal resultere i en ressursbasert nettside på Skrivesentret sine sider.

Hva er Skrivesenteret?
https://skrivesenteret.no/

Skrivesenteret ønsker å vise hvordan Planetringen «gjør» når vi planlegger og forbereder det prosessorienterte arbeidet vårt. De blir med oss på våre ulike møtearenaer som gruppemøter, studiedager, personalmøter, refleksjonsmøter og lederteam. De skal også dokumentere prosessen på gruppene sammen med barna. Det er hovedsaklig gruppene Sol og Ugletårnet som skal følges. Dokumentasjonsmetodene som blir brukt er filming, fotografering og intervju. Alle som blir tatt bilde av eller filmet får tilsendt et samtykkeskjema.

Vi syns at dette er spennende og utviklende. Det er stas at vi er blitt spurt!
Vi er stolte over at arbeidet vi gjør settes pris på og kanskje gjennom Skrivesentrets synliggjøring kan vi inspirere andre?