Tidlig på morgenen inviterer vi til frokost, men vi kan også invitere til en aktivitet. I dag inviterte vi til konstruksjonslek med sorte bøtter og gjenbruksmaterialer.
Oregano og peppermynte fra urtehagen vår
Tidligere i høst fikk vi høste inn oregano og peppermynte som vi hengte opp på natur rommet til tørking.
Papirfugler
En barnehånd strekkes opp. Den åpner seg og lukker seg rundt papirfuglen. Hånden med fuglen dras nedover. Den åpner seg igjen, slipper taket og fuglen spretter opp.
Starten på prosessen med papirfuglene var at pedagogene ønsket en forandring i rommet. Vi ønsket å ha noe hengende ned fra taket som ville bidra til å skape rom i rommet. Vi hang opp flere fugler i ulltråd, høyt oppe. Da vi satte projektoren mot veggen der fuglene hang, oppdaget vi at fuglene lagde spennende skygger, men at skyggene var altfor høyt oppe på veggen til at barna kunne se dem.
Sammen med barna brettet vi fler fugler som ble hengt opp i elastisk tråd. Nå kom fuglene ned i barnehøyde og de kan strekke seg etter, ta på, dra i……,,
Skal vi tilføre mer? Fuglelyder? Fjær?
Gjenglemte klær
For komet og måne gruppa: Henger i en stripet tøypose i grovgarderoben til høyre.
Stjerne gruppa: Henger i garderoben i en tøypose inn til venstre.
Solgruppa: Finner dere i en pose som henger i garderoben.
Savner dere noe så ta en titt i disse posene. Når vi ikke finner en eier til klærne legger vi de i tøyposene. Husk å merke klærne.
Rundt frokostbordet i dag planla vi å arbeide med dopapir og vann. Vi fant frem dopapir, et kar med vann og lilla maling. Først rev vi av ett og ett tørk og la i vannet. Så ble det lengre og lengre tørk som ble lagt i vannet. Siden rullet vi papiret av hylsa.
Det kjennes godt ut å kjenne på dopapiret som møter vannet. I leken blir vannet eplejuice. Noen tømmer på mer vann, noen ruller og presser ut vannet. Noen legger massen flatt på et brett. Noen lager baller av massen.
Er det annerledes med dopapir enn når vi jobber med makuleringspapir og vann? Ja, svarer barna. For barna kan det være vanskelig å sette ord på hvorfor. Vi pedagoger opplever at aktiviteten med dopapir og vann gir dopapiret hovedfokuset, fremfor vannet.
Aktiviteten blir en møteplass. Klokka 07:30 er det seks barn rundt det store karet vår som er fylt med vann og dopapir. Noen går litt til og fra, andre kan holde på i en hel time.
Vi pedagoger ser at barna responderer ulikt ut i fra hvilket papir vi tilbyr.