Kategorier
Stjerne

Karnevalsfest

I barnehagen henger prosessen og karnevalet sammen. Lyd er vårt utgangspunkt. Hva kan det bli for oss på stjerne?

Vi reflekterer rundt ordet karneval. Har ett-to åringen noe kjennskap til det? Hva om vi sier karnevalsfest? Kan det være en støtte til forståelse? Kanskje har de kjennskap til ordet fest fra før?

I rommet ønsker vi å lage festinstrumenter og vi vil glanse opp noen av de instrumentene vi har. Vi skal jakte på og bli kjent med ny musikk, som kanskje gir oss nye rytmer og bevegelser. Denne musikken skal binde oss sammen i forberedelsene og vi vil dele den med resten av barnehagen på selve karnevalsdagen.

Gjennom hele høsten har vi samlet på lyder som vi har laget selv med kroppen og stemmen, instrumenter og materialer. Disse lydene har vi lyst til å sette sammen til vår egen komposisjon. Kanskje kan vi bruke denne komposisjonen i paraden som skal gjenspeile gruppenes prosesser.

Vi reflekterer rundt kostymer. Hva er et godt å ha på? Farger? Lyder? Fest! Sammen lager vi kostymene til gruppa. Det blir en våre forberedelser til festdagen.

På huset fordeler vi oppgaver slik at både inne- og uterommet skinner ekstra på karnevalsdagen. Vår fellesoppgave er pynt med lyd.

Perler, bjeller, bånd og knapper ønsker vi å bruke i forberedelser. Noen som har noe til overs som ikke blir brukt? Ta gjerne med til barnehagen.

Kategorier
Ugletårnet

Skiglede!

Denne vinteren har vi hatt mye kulde og fin skøyteis, men lite snø og skiføre. Nå som det kom rikelig med snø har Uglebarna vært veldig ivrige på å gå på ski!

Det startet med at noen få barn gikk på ski, med tett følge og heiing av andre barn som gikk på føttene. Disse få inspirerte mange flere som ville prøve seg neste dag.

Barna ser hverandres ulike ferdigheter og inspirerer og utfordrer hverandre. De ser hverandre streve, jobbe seg gjennom motstand og til slutt lykkes til stor glede fra både dem selv og fra vennene.

Delt glede er alltid større!

Kategorier
Planetringen Barnehage Ugletårnet

Et vakkert midtpunkt

I vårt nabolag trengte vi et utgangspunkt, et midtpunkt – noe å bygge veiene og husene rundt. Barna har tegnet mange rundkjøringer ute på asfalten, så t ble et naturlig valg.

I Malvik er vi vant med vakker beplantning og pynt i rundkjøringer, ved benker, ved busstopp og i parker. Dette sørger en dyktig gjeng på Kommunalteknikk for. Det vises i barnas oppfatning av hvordan rundkjøringer ser ut. I midten må det være trær, busker og blomster .

I midten av en rundkjøring skal det være vakkert!

Kategorier
Komet

Lyset gjennom maling og materialet

Hva skjer når lyset går gjennom materialet?

Hva skjer når lyset går gjennom et ark?

Hva skjer hvis arket får et annet farge?

Hva skjer når lyset går gjennom en transparent materialet?

Hva skjer når vi dekker materialet med farger?

Vi jobber med lyset samtidig som vi jobber med karnevalsfest. Lys i møte med farger er noe som mange har vist interesse for.

De siste dager har vi begynt å skape endring i fysiske miljø. Endringer som skaper en nysgjerrighet for prosessen om Lys og en festdag!

«Regnbue lampe»

«Regnbue popp popp»

Hva skjer med lyset når vi tilføre maling på et transparent materialet?

Vi ruller ut bobleplast på gulvet. Bobleplast er transparent material. Egenskapen som barna er mest kjent med er materialet de «Popp popp». Kan materialet blir presentert på en ny måte for å så oppdaget den på nytt?

Kan vi bruke det til vår utforsking med lys?

Kan det var en del av kostymene?

Kategorier
Måne

Lek med tall

3-åringene møter masse materiale i barnehagen sin. I en av boksene på materialrommet ligger det tall. I dag ble disse tallene det et «tredje» som skaper samtale, lek, delt kunnskap og felles glede mellom to barn.