Kategorier
Sol

Barn kan og vil!

Omstillingsprosessen er i gang med planlegging og mange forskjellige arbeidsoppgaver. Det kjente blir tatt bort og flytta på, nye muligheter åpner seg.

Barnesynet vårt er alltid med oss. «Alle barn er født med enorme og genuine ressurser. Hvert barn har sin egenart, sine følelser, sitt potensial og sin vekstrytme med uendelige utviklingsmuligheter… Ulikhetene skal brukes som en ressurs inn i fellesskapet og være fundamentet til en demokratisk dannelse. Barna er aktivt deltagende i sitt eget liv og blir i konteksten de er i eller møter» Vi har troen på barnet, at de vil og at de kan, når vi legger tilrette og lar dem få delta.

Dette ser vi i barnehagen hver dag. Nå som vi har startet endring av det fysiske miljøet og rydding ser vi enda sterkere barnas egenskaper og kapasitet . De oppdager også sine egne ressurser «æ klare det» «æ bær tungt». Når vi inviterer barna inn arbeidet viser de også at de vil støtte og hjelpe til «ska æ bær herren?», «ska æ hjælp dæ?»

Arbeidsøktene viser oss at de flytter fokus bort fra seg selv og ut mot verden. Hva kan jeg bidra med?

Kategorier
Planetringen Barnehage
Kategorier
Planetringen Barnehage

“Jeg er et strå jeg!”


Etter en lang prosess med arbeid og fordypning i strået, er den store dagen her –
karnevalsdagen. Dagen hvor vi skal få vise frem hvor godt kjent vi har blitt med strået
som gruppe, men også hvert enkelt barn. På karnevalsdagen er alle barna kledd i
selvlagde kostymer. Hvor hver og en har sittet og tredd nål med garn i alle stråets farger,
flere uker i forveien. Noen har en eng med strå, mens andre har en liten bukett med strå,
noen har korte strå, mens andre har lange. De er ulike, akkurat som strået.


På karnevalsdagen sitter strå-gjengen spente og stolte over arbeidet sitt på
Rakettrommet. Øynene er fokuserte på det som foregår og ansiktene viser en blanding
av konsentrasjon og glede. Vi er klare for paraden, den store paraden hvor hver avdeling
går stolte, nervøse og spente gjennom de ulike rommene i barnehagen for å vise frem
deres prosess.


Plutselig hører vi harmonisk musikk i det fjerne, lyden blir bare sterkere og sterkere.
Hvem er det som kommer? Barna sitter spente og blikket er fokusert.. Det er kråka som
kommer!
De flakser med vingene sine og de glir nærmest gjennom Rakettrommet, forbi
stråene. Det er nesten sånn at stråene rasler i takt med vinden fra vingene. Det ene strå-
barnet følger med på bevegelsene til kråka der de flyr forbi, han ser på de andre strå-
vennene sine, ser ned på seg selv, han kjenner litt på kostymet sitt og studerer stråene
han har sydd, han reiser seg opp og i takt med ordene hans løfter han armene i været og
sier “jeg er et strå jeg!”

Kategorier
Stjerne

Vi skaper en møteplass

Vi går gangstien mellom husene på barnehagen vår

Vi løp, klatra, hoppa og balanserte. Vi delte blikk, smil og latter, og møttes i bevegelsesgleden.

Vi sang og danset sammen, og viste hverandre sanger vi liker. Sannelig kunne vi noen av de samme sangene også!

Denne gangen tok vi med oss jordtunnelene våre som en felles møteplass. Neste gang vil vi ta med oss fjær vi kan jobbe med sammen.

Kategorier
Sol

Treverket etter regnværet

Treverket er annerledes etter noen regnværsdager. De store sagflisbitene har en annen farge og glød nå. En liten stålpanne blir fylt opp gang etter gang med sagflisbiter. Ivrige skritt beveger seg mot dammen, bitene tømmes langsomt ut, blikkene våre søker mot dammen. Den voksne prøver å forstå barnets testing. Hun spør; «Flyter bitene på vannet?». Barnet bekrefter med et nikk og et smil.

I nærheten ligger en stor rot, den er også litt forandret i dag. Fuktigheten har gjort treverket mykt og vi oppdager at vi kan ta det fra hverandre.Når vi hakker med pinnen løsner små fliser.

Utetiden minner oss på barnas trang til å utforske. De små øyeblikkene er gode læringsprosesser. Barna har så mye å fortelle oss når vi retter blikket mot de små forunderlig hendelsene.