Kategorier
Komet Måne Planetringen Barnehage Sol Stjerne Ugletårnet

Sanger til sommerfesten

Dette er sanger vi øver på nå, og skal synge på showet vårt med eget husband på sommerfesten 15.06.23:

Apekatten Bongo Bongo

En pinnsvinfamilie på fem

Ola fra Gudbrandsdalen

Høyt tre, dypt vann

Langt å gå

Det øves flittig i barnehagen, men det kan være fint å ta noen runder hjemme eller sette dem på i bilen hvis noen skal ut og kjøre. Alle utenom «Høyt tre, dypt vann» kan finnes på YouTube eller Spotify. «Høyt tre» finnes på Soundcloud. Vi legger ved teksten med note.

Det er fint å kunne møtes i en sang!

Kategorier
Ugletårnet

Oppdagelser på tur i nærområde

I dag gikk vi på tur til en ny plass oppi skogen. Et barn forteller oss at han vært der før, men til resten er det første gang. Deissr ny eomgivelsene gir nye oppdagelser.

Hva skal vi kalle plassen for?

«Vi kan kalle det «lange plassen», fordi det er langt å gå»

«Ja vi kan kalle det for «langt å gå» som sangen!!»

«Ellers kan vi kalle den for Randimor -plassen fordi jeg har vært der med Randimor før.

Nye omgivelser gir muligheter for forskjellige former for lek. Klatring, bygging, rollelek, samling av blomster og pinner, gjemsel etc.

«Det er en hjertesopp!»
«Her er det massasje salong»
«Her er det hull! Skal vi gå ned der og lage en hytte?»
«Her vil vi komme tilbake og lage hytta ferdig»
«Vi er under jorda!»
Kategorier
Måne

Kulturbeithaugen

Vi har en turplass i nærmiljøet som heter Kulturbeithaugen . I dag pakket vi sekken med utstyr for å rydde og glanse opp område.

Mens vi rydder og steller får vi tanker om å lage nye møteplasser. Nye rom som inviterer til lek.

I postkassen leser vi om hvem som har vært her.
Vi har tatt med oss pynt fra prosessen med «Trær» som skaper stemningen.
Vi rydder en liten slette, kanskje kan vi skape noe her?
Vi rydder kvister for å skape rom til blåbærlyngen.
Kategorier
Måne

Naturens forandring

En svart, slimete og nokså kort vesen etterlater seg et vått spor. Løvetannen er omkranset i en eng av grønne farger og med sitt gule utsprunget bustehue vekker naturen nysgjerrigheten i oss.

Naturens estetikk og naturlig forandring vekker spørsmål og nysgjerrighet hos 4 åringen som møter den med empati .

Kategorier
Ugletårnet

«Stakkars fugl»

En død fugl som har blitt funnet i Ugletårnet skaper diskusjon rundt hva som kunne ha skjedd med fuglen.

«Kanskje den har prøvd å fly, men klarte ikke det?»

«Kanskje den har kranglet med en annen fugl?»

«Kanskje den har blitt skutt?»

«Jeg ser at det er en babyfugl, kanskje mammaen til fuglen har drept den?»

«Kanskje den var syk?»

Barna diskuterer og konkluderer med de at de vil finne en hvileplass til den døde fuglen fordi den trenger ro.

«Fuglen kan bli mer skadet hvis vi ikke finner en hvileplass til den»

De bestemmer seg for en plass i Ugleskogen. Mens vi leter etter en plass til å begrave fuglen, finner vi en annen død fugl som ligger inni skogen. Fuglene blir begravd sammen.

«Vi trenger blomster og en fjær!»

«Ja, og vi trenger en stein og vi må skrive noe på det»

Vi setter i gang med tekst og samler materialer til hvileplassen.

Vi snakker om hva skjer med fugler etter de er gravd ned.

«Deler forsvinner i jorda og så blir det til jord»

Hva vi møtes i nærmiljøet våres, kan gi muligheter til samtaler og undring.