Kategorier
Komet

Strå gjennom kuleformet prisme

Gjennom et forstørrelsesglass blir strået veldig stort og ser ut som en pinne, men hvordan blir det gjennom en kuleformet prisme?

Begge disse verktøyene tas med til lysbordet med strå på.

«Her ser det ut som om strået e inni kula, sånn at vi ikke får det ut. Det ser nesten ut som en sopp».

«Her ser det ut som om det går an å ta strået inn og ut av kula».
«Se, som en øks»
Kategorier
Ugletårnet

Maiskolben

Høstmartna er ferdig. Enda en kapittel er fylt inn i boka vår. Tenk, hvor mye vi har vært innom!

Hva nå?

Det er viktig for oss pedagogene og ha med barna i refleksjonene våre og få de med inn i perioden vi er i nå.

Vi kjenner varmen av bålpanna inne i gapahuken. Vi snakker om Høstmartnan, og at vi jobbet hardt mot noe spennende som skulle skje. Høstmartnan er historie, og dagen er forbi. Det er en tid vi tar med oss videre på veien vår.

En Maiskolbe blir løftet opp foran oss, en metafor til støtte for å forklare vår fortid, og alle de forskjellige prosessene vi har vært en del av.

Bukkene bruse, papirservietten, furutreet, lys, regnbuen, løvetann…

Etterhvert som vi skreller av maisbladene kommer vi frem til maiskornene.

Maiskornene representere de nye tankene.

«I dag skal vi poppe nye tanker» sa pedagogen.

Maiskorn blir til popcorn! Akkurat som tanker og ord kan forvandle seg til en historie.

En historie kan fortelles på så mange forskjellige måter, idag ble det en øvelse på å skape noen fortellinger og historier igjennom maisbladene, maiskornene og maissilke til maisen. Sammen med litt ulikt verktøy legger vi tilrette for at nettopp dette skal skje. I alt vi gjør kreves det nye tanker. Uten nye mål skjer det heller ikke noen utvikling.

Kategorier
Måne

Blåbærtrykk i leire

Å skape et avtrykk av blåbærlyng i leire.

Dette var rammene for aktiviteten.

«Vi la blåbærlyng oppå leira».

«Vi trykka ned så kjevla vi det, så tok vi av og laga det sånn».

«Vi laga blåbærlyng».

Kategorier
Måne

Blåbærlyngen og farger i et bær

En tur til blåbærskogen for å se nærmere på lyngen. Vi plukker med oss til videre utforskning.

Hva ser vi?

Blåbærlyng, med stilker…blad…bær.

Naturen inspirerer oss til en skapende aktivitet.

Et stort gråpapir spennes opp på tavla i gangen. Perfekt arbeidshøyde for treåringen. Arbeidet begynner med grønn maling og pensel.

Oppgaven er å male blåbærlyng.

Hvordan kan blåbærlyng se ut?

Streker males, både på kryss og tvers. Penselen dyppes i maling igjen og dytter på arket, til prikker.


«Det e en snøscooter mett i lyngen!»
«Æ å male så fin blåbærlyng».
«Det ser ut som et ansikt».
«Det ser ut som en som dukka under vann. Det sa «plask»så stupa han uti lyngen».

De kobler det de syns malingen ligner på til blåbærlyng. Alt i fantasien skjer i lyngen.

Blader dyttes forsiktig på.
Blåbær brukes som maling. Hvordan blir det å male med blåbæra?
«Det bli blått»
«Det bli en sjiraff».

«Den når sikkert opp til toppen av blåbærlyngen» sa en pedagog som kom forbi.

«Det e en liten sjiraff»….

I etterkant sitter vi og ser på maleriet vårt. Fargen fra bæra er blitt lilla og rosa nå. Spennende med så mange fine farger i et bær!

Kategorier
Komet Måne Planetringen Barnehage Sol Stjerne Ugletårnet

Brannvernuke

I år kommer brannvernuken litt senere en vanlig hos oss. Neste uke skal vi bli kjent med rutiner i barnehagen.

I barnehagen hos oss har vi to brannøvelser i løpet av uka, en varslet brannøvelse og en som ikke er varslet.
Varslet brannøvelse har vi tirsdag 15. oktober ca kl 09.30.
Vi øver og snakker sammen om hva vi gjør om det blir brann i barnehagen. Gruppevis går vi til utestua som er vår møteplass når brannalarmen går. Vi ser på de grønne og røde varslingspunktene innendørs og lærer hva de betyr. Det er viktig å snakke om varsomhet og respekt rundt ild.