Kategorier
Stjerne

Rødt, hvitt og blått

Kategorier
Sol

Vi sår frø til urtehagen vår

Timian, rosmarin og sitronmelisse…

Vi sår tre nye urter som skal tåle frost og komme igjen til neste år.

En av våre fem permakasser skal få bugne av velduftende og velsmakende urter som skal glede oss til måltidene utover sommeren og høsten.

Kategorier
Komet Måne Planetringen Barnehage Sol Stjerne Ugletårnet

Høstmartna 2024

Når vi går i gang med en prosess, samler vi arbeidslaget gjennom hensikt og støtte ord.

Dette skal samle arbeidslaget og familiene i tiden fremover:

Ilag – skaper vi en hage av fryd

Energi

Perlende

Grobunn

Rørelse

Betydninger

Kategorier
Komet

Vi skaper i fargene rødt, hvitt og blått

Penselstrøket strykes og den runde svampen stemples forsiktig på flisen.

Hånda og hammeren gjør seg klar til å gjøre neste oppgave.

Det smeller i rommet, akustikken bærer lyden godt rundt oss. Flisen knuser i mange ulike biter og fasonger. Fingrene gjør seg klare til å ta et stykke flis for og så feste det på ramma vår.

Bildet skapes i farger rødt, hvitt og blått.

Kategorier
Sol

Oppsummering Solgruppa

Tiden er inne for å oppsummere årets prosess på Solgruppa.

Med årets ord «gjenklanger» ble det på Solgruppa naturlig å tenke på naturen rundt oss.

I gjenklang med naturen. En toårings begeistring for bladet fra året før, til nye oppdagelser av insekter, småkryp.

Det å vise omsorg og empati for det skjøre livet i naturen.

Men hva har egentlig årets prosess handlet om? Vi pedagoger har observert og dokumentert for å forstå dybden i barnas interesse.

Det var, etter flere turer og utforskning av andre insekt, marihøna som ble den store felles interessen. Marihøna er et rolig, robust og utforskbart lite vesen med innbydende farger som vises godt. Det kan løftes på, går passe fort og kan flyge…

Marihøna engasjerte oss og ble broen til arbeid og dialog om varsomhet for naturen og empati for levende liv.

Er det å være som en marihøne? Å gå likt som en, eller å se ut som en?

Underveis i prosessen viser dokumentasjonen hvordan barna bruker sin egen kropp for å forstå og erfare marihøna.

I Husboka vår skriver vi om vårt kunnskapssyn: «Et kunnskapssyn der barna løfter sine spørsmål, hypoteser og ideer i et raust fellesskap».

Gløden i blikket når marihøna går på fingeren. Stemmen som blir lysere og mykere når gutten møter marihøna. Hvorfor blir stemmen myk og lysere når gutten møter marihøna? Hva skjer når gløden i blikket skapes? Hva er det de har opplevd som gir blikket gnist og glød?

De viser empati for det lille livet. De viser omsorg og varsomhet.

Vendepunktet i prosessen

Disse øyeblikkene er noe vi har snakket om, tenkt og reflektert over mye gjennom denne prosessen.

Hvordan disse bildene og øyeblikkene viser varsomheten med den forsiktige hånden som strekker seg mot marihøna på fingeren til en venn. Å holde frem sin egen hånd; instinktet for å vise omsorg og beskytte.

Dette er noe som sitter i barna og noe de viser ovenfor hverandre, omsorgen de har for hverandre, ordene de gir hverandre i glede, i trøst, i spenning og i øyeblikkene vi deler sammen.

De tar vare på hverandre med en hjelpende hånd, ett lyttende øre, gode ord, ett smil og ett «det er plass til deg her» .